ספר בהוצאה עצמ(א)ית


כשאומרים "ספר בהוצאה עצמית" לרוב מתכוונים לכך שהמחבר הוציא את ספרו שלא באמצעות הוצאת ספרים מוכרת. אלא שיותר נכון לומר- הוצאה עצמאית.

כמו שבעולם המוזיקה קיימים יוצרי ה"אינדי"- מלשון independent - עצמאי, כך גם בעולם הספרים הולכת ומתבססת מולו"ת "אינדי", מולו"ת של יוצרים עצמאיים שאינם רוצים להיות תלויים בהוצאות ספרים, ומעוניינים לשלוט בתהליך ההוצאה לאור של ספרם, מתחילתו ועד סופו. הם לוקחים על עצמם את ההשקעה הכספית, וכמובן גם את כל ההכנסות. 

כל זמן שהספרים יוצאים לאור תוך הקפדה על איכות ומקצועיות, מובטח להם מקומם על המדף בחנויות הספרים. עם השקעה נכונה ביחסי ציבור, ובגישה שיווקית מתאימה, יש להם סיכויים שווים לספרים היוצאים בהוצאות הגדולות.

הצלחתם, כמו הצלחתם של ספרים שיוצאים בהוצאות לאור הגדולות והמסודרות, תלוייה באותו גורם חמקמק ועלום, שהופך ספר אחד לרב מכר, בעוד אחר נשאר על המדף.

 
כמה מאמרים מעניינים על הוצאה עצמית- עצמאית נכתבו לאחרונה ומעידים על התופעה ההולכת ומתפתחת:
 
 
" ...היתרון הגדול של הוצאה עצמית הינו החירות. לא עוד עורכים ציניים, לא עוד דחיות, לא עוד נדנודים. אתה אדון לעצמך, אינך צריך עוד לוותר על מילה או על פסיק. כמו שאתה יודע, ליוצרים יש היסטוריה עקובה של מאבק עם הממסד והשיטה. למעשה, ההיסטוריה הזו כל כך מפוארת עד שהיא הפכה למאגר לא נדלה לקלישאות שבחלקן אינן נכונות ובחלקן מסוכנות; ואן גוך מכר תמונה אחת בכל הקריירה שלו, אמילי דיקנסון גנזה את שיריה, את כתב היד של "בעקבות הזמן האבוד" של פרוסט דחו הוצאות רבות. הוא פרסם את הכרך הראשון בהוצאה פרטית והעולם כרע ברך. גם אותי לא מבינים, גם אני מקדים את זמני, הרבה בלה, בלה מן הסוג הזה.
מוכרחים לזכור, שלמרות החירות המפתה, עבור יוצרים מסוימים עבודה עם עורך מנוסה שיודע להגיד להם מתי הם מקשקשים ומאריכים ללא כל צורך ומתי הכתיבה שלהם קולעת וראויה, עשויה לחלץ את היצירה שלהם ממימי האפסיים שבה היא מדשדשת."
 
 
"...ומה עתידם של הסופרים בסדר החדש? מה יחליף את הרגע הדרמטי בחייה של סופרת, שבו היא מגישה כתב יד להוצאה, והעורכת אומרת לה "אנחנו מאמינים בכתב היד, נשלם לך מקדמה על חשבון תמלוגים, נערוך אותו ונשווק אותו במיטב כישרוננו ויכולותינו"? 
"סופרים רבים", משיבה פרידמן, "יוציאו את ספריהם בעצמם. או ישלמו להוצאות ספרים שיוציאו את ספריהם". 
אבל איך יתפרנסו סופרים מכתיבה? 
"לסופרת טובה המו"ל יגיד: 'הספר שלך נהדר. ניתן לך שירות של תוכנית שיווק מעמיקה. ניצור אי-בוק, ספר אלקטרוני, ואפשרות להדפסה לפי הזמנה (פרינט און דימנד). נשווק ונראה מה נקבל. מבחינה כספית זה יהיה עדיף לה, כי נוכל להציע לה במקום מקדמה - השתתפות ממשית ברווחים. נניח 50% מרווחי הספר. בסופו של דבר הדרך הזאת תעזור לסופרים להתפרנס טוב יותר מכפי שרובם מתפרנסים כיום. הם יצטרכו אמנם להשתתף במאמץ השיווק. תמיד יהיו תומאס פינצ'ונים, סופרים שמתרחקים מפרסום, אבל רוב הסופרים יצטרכו לעבוד כדי לגרום לאנשים לקרוא את יצירותיהם".

 
 
...בארצות הברית גוברת התופעה של אנשים שמוציאים את הספרים שלהם בעצמם.
 
"נכון, וזה עוד יגדל. זאת תופעה שהיתה ידועה כ'מו"לות יהירה', אבל עכשיו אנחנו מכנים אותה מו"לות עצמאית.
אני חושבת שזה יעזור מאוד ושזאת תהיה דרך לגיטימית לאנשים לפרסם ספרים. יש עכשיו בארצות הברית שני ספרים שנמכרו ב-1.5 מיליון עותקים;
בהתחלה הם פורסמו ברשת ואז מישהו בהוצאה לאור מצא אותם והחליט להדפיס אותם. זה לא ייאמן".
 
 
מתוך ראיון עם אמנדה אורבן- סגנית נשיא אי.סי.אם - אחת מחמש הסוכניות  המובילות בארה"ב


מחוץ למגירה - סיפורה של לינדה ג'נובה

"ליסה ג'נובה בת ה-38 מקייפ-קוד עדיין לא מאמינה שזה קרה לה: בזמן קצר היא הפכה ממדענית מוח לסופרת. אפילו סופרת מצליחה, שבאמתחתה ספר אחד - "עדיין אליס" - שאותו כתבה, ערכה, עיצבה ושיווקה בעצמה, עד שנמכר להוצאת ספרים תמורת חצי מיליון דולר והפך לרב-מכר. כעת יש לה שני חוזים,  ולצידם מקדמות נאות, לכתיבת ספריה הבאים. .."

מתוך אתר NRG - כלכלה 
 
 
 האתר עוצב ונבנה ע"י נוצה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים