מושגים מעולם ההוצאה לאור

עריכה לשונית - מתקנת שגיאות תחביר, פיסוק, הטיית פעלים וכל הקשור בחוקי הלשון.

עריכה ספרותית - העורך עובד עם היוצר על כתב היד מבחינת סיפור העלילה, דרך הצגת הדברים, סדר המאורעות, רמת השפה- האחדה של הזמנים, של רמת השפה וכו.

שכתוב -  ארגון מחדש, ולעיתים אף כתיבה מחדש של הטקסט, תוך שמירת האופי של הכתיבה המקורית. 

ניקוד - בדרך כלל נדרש בספרי ילדים ובספרי שירה. עלות הניקוד מחושבת לפי מספר המילים בספר.

הגהה -  לאחר העיצוב הראשוני של הספר, שבו מועמד הטקסט – צריך לעבוד ולבדוק שלא נשמטו מילים או אותיות או שגיאות. הגהה שניה נעשית אחרי העיצוב הסופי, ובהתאם לצורך לעיתים נעשות הגהות נוספות. הגהה יכולה להיעשות על ידי מגיה, שזה מקצועו, או על ידי מי מטעמו של המחבר, אך רצוי שלא יכיר את הטקסט. 

תרגום ספרותי - בניגוד לתרגום טכני למשל, תרגום ספרותי מנסה לקלוע לדעת המחבר ולהגיע עם התרגום קרוב ככל האפשר לסגנון המקור. למשל, בתרגום חריזה טוב ניתן להגיע לחריזה בשפת היעד, ועדיין לשמור על המשמעות המקורית של המילים.

עריכת תרגום - עריכה לשונית המשווה בין המקור לתרגום, בודקת האם התרגום נכון ועורכת את הטקסט בהתאם לרוח המקור.

גיליון דפוס -יחידת מידה המשמשת את עולם העריכה והתרגום: גיליון אחד הוא 24,000 סימני דפוס כולל רווחים, שווה ערך לכ- 4000 מילים.

לקטורה - חוות דעת של אדם המתמחה בקריאת כתבי יד ומגיש חוות דעת אודות היצירה לעורך. הלקטורה עוזרת לעורך להחליט האם לקבל את הכתב היד או לדחות אותו.

עיצוב גרפי- כולל את בחירת הפונט, גודל האות, המרווח בין השורות, דרך הנחת הטקסט על הדף, עיצוב התמונות ואופן הצבת האיורים.

עיצוב כריכה - יכול לנוע בין טקסט על רקע של צבע אחיד, לבחירת תמונה מתוך מאגר קיים, ועד להזמנת איור או תמונה מיוחדים לספר. בספר ילדים מאוייר בדרך כלל הכריכה מאויירת על ידי המאייר.

קדם דפוס - כל הפעולות שנעשות טרום ההדפסה: הכנת הלוחות, הפקת העתק שמש, אייריס וכו.

העתק שמש - כדי לבדוק שאין טעויות לפני שמדפיסים, מוציאים הדפסה נסיונית של כל הספר, במידה האמיתית, ומקפלים לעותק דוגמא. הדפסה זו נותנת אינדיקציה טובה לכל הקשור במיקום התמונות והטקסט, הגודל וסדר העמודים, אך לא לצבעים. רק אחרי שהעותק הזה מאושר- אפשר להדפיס.

 HP- הוא סוג של 'העתק שמש' צבעוני, ולמעשה הדפסה דיגיטלית איכותית המדמה בדיוק את ההדפסה מבחינת מיקום על הגיליון אך לא מבחינת הצבע.

אייריס- הדפסה ניסיונית הנותנת אינדיקציה לצבע ולגוון. משתמשים בה להדפסת הכריכה ובספרים הכוללים תמונות או איורים.

קונטרס - קבוצת הדפים אשר נוצרת כאשר מקפלים את גליון הנייר המודפס. ספר מורכב ממספר קונטרסים המחוברים יחד על ידי הכריכה.

נייר - קיימים סוגים שונים של נייר, ובעוביים שונים בהתאם לצרכים. מבדילים בעיקר בין נייר נטול עץ- המשמש בעיקר להדפסת שחור לבן ונייר כרומו המשמש להדפסות צבע ותמונות שבהן יש חשיבות לחדות ההדפסה.

דפוס רגיל (אופסט) - השיטה המקובלת היום. זו שיטת הדפסה בה החומר מוקרן על גבי לוחות. וההדפסה על גבי הנייר נעשית באמצעות שמן ומים. כאשר מדובר בכמויות גדולות, זו שיטת ההדפסה הזולה ביותר ליצור ספרים. אפשר להדפיס בשחור לבן ואפשר בפרוצס.

פרוצס - תהליך הדפסה בצבע. ההדפסה מורכבת מארבעת צבעי היסוד על גבי נייר לבן. מארבעת הצבעים מורכבים כל שאר הצבעים להדפסה.

דפוס דיגיטלי -  ההדפסה נעשית במדפסת גדולה, יתרונה שאפשר להדפיס בה כל מספר של עותקים, אפילו אחד, ואפשר לשנות את הספר תוך כדי הדפסה, בלי להוציא לוחות חדשים כמו בדפוס רגיל. החיסרון של הדפסה דיגיטלית הוא המחיר - כל עותק הוא יקר ומעל כמות של כמה מאות עותקים זה לא משתלם.

כריכה -  ישנן מספר דרכים לכרוך ספר. כריכה קשה- היא כריכת קרטון בעובי של 2-3 ס"מ,  שעליה מודבק הנייר עליו מודפס עיצוב הכריכה. בדרך כלל הכריכה מודבקת לגב הספר עצמו.

כריכה רכה - כריכת קרטון דק שעליו מודפס עיצוב הכריכה ישירות. גם כריכה זו מודבקת לגב הספר. אופציה זו זולה יותר מכריכה קשה.

כריכה רכה עם דש - כמו כריכה דקה, אך הקרטון מתקפל פנימה ויוצר דש פנימי. לדש זה יש שתי מטרות: הוא מחזק את הכריכה, ונותן מקום לטקסט נוסף על הספר או על המחבר.

כריכת סיכות - משמשת לחוברות או ספרים דקים. בשיטה זו הכריכה עשויה קרטון דק ומכונת סיכות מחברת את הספר והכריכה יחד, באמצע החוברת, כאשר הסיכות נראות בשדרה.

שדרה - החלק של כריכה המחבר בין הכריכה האחורית לקדמית ונראה לעין כאשר הספר מוצב על המדף, ורוחבו כעובי הספר.

למינציה - שכבה דקה המצפה את הדפים או הכריכה, ותפקידה לשמור על הנייר.  קיימת במבריק או במט.

ספר אלקטרוני - ספר המוגש לקורא בצורה דיגיטלית כקובץ, וניתן לקרוא אותו על גבי מסך מחשב או על גבי קורא אלקטרוני. 

 

 

 האתר עוצב ונבנה ע"י נוצה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים